Enhanced Ecommerce - data en inzicht voor meer succes

vincent-sw Vincent Velema 11 maart 2019

Je hebt een webshop en wilt verder groeien. Je wilt meer omzet behalen en je marges verbeteren uit jouw ecommerce inspanningen. Extra inzicht in wat wel en niet werkt zou je daarbij helpen. Maar waar haal je, dergelijke waardevolle inzichten? In deze blog informeren we je over de mogelijkheden van Enhanced Ecommerce, de data- en analytics oplossing die je helpt de resultaten te verbeteren.

 

Enhanced Ecommerce en data gedreven marketing

Meer inzicht, begint met meer data. Heb je daarvoor Google Analytics, dan wordt er al veel data verzameld, waarop je jouw analyses kunt uitvoeren. Waar komt de klant vandaan, welke pagina’s bezoekt hij, welk kanaal levert de meeste conversies. Een wereld aan informatie is beschikbaar met een standaard Google Analytics installatie. Het activeren van Google Analytics is eenvoudig. Met het plaatsen van een klein scriptje wordt de genoemde informatie voor je verzameld.

 

Heb je echter een webshop, dan is de standaard informatie over kanalen, de bezoeker en de bezochte pagina’s nog niet compleet. Het gedrag vóór en in het winkelmandje, de transacties, het functioneren van productweergaves en de checkout is essentiële informatie, die inzicht geeft in het functioneren van jouw webshop. Met het toevoegen van Enhanced Ecommerce, komt deze ecommerce specifieke data beschikbaar.

 

Wat is Google Analytics’ Enhanced Ecommerce

Enhanced Ecommerce is een uitbreiding op de bestaande data en rapportages in Google Analytics. Het geeft inzicht in de aankoopfunnel, de checkout, aankopen, retouren, orders en meer. Veel meer dus dan alleen maar order data!

 

Doordat deze aanvullende data, specifiek voor een ecommerce omgeving, wordt toegevoegd aan wat al aanwezig was in Google Analytics, ontstaat een zeer krachtig geheel.

 

 

De voordelen van Enhanced Ecommerce

Google Analytics biedt krachtige segmentatie-, en remarktingmogelijkheden. Deze mogelijkheden worden met enhanced ecommerce verder uitgebreid. Wil je remarketing inrichten op basis van een afgebroken checkout? Het kan. Met de nieuwe inzichten kun je op basis van het gedrag in de webshop jouw inzet van digitale media optimaliseren.

 

Ook geeft de nieuwe data, mogelijkheden voor conversie-optimalisatie. Door funnels in te richten en de checkout door te meten, wordt zichtbaar waar de klant afhaakt tijdens het plaatsen van een order. Door dit te verbeteren, verhoog je, data gedreven, de conversies.

 

De data verkregen met Enhanced Ecommerce, leent zich goed voor de next level van customer experience optimalisatie: Personalisatie. Bied jouw site bezoeker de meest relevante informatie en producten gebaseerd op het gedrag op de website, geanalyseerd en geoptimaliseerd met AI en Machine Learning toepassingen. Het kan allemaal en het begint bij de implementatie van Google Analytics’ enhanced ecommerce.

 

Voorbeelden van Enhanced Ecommerce rapportage

Ben je benieuwd naar de webshop specifieke data en rapportage in Google Analytics? Lees dan zeker even verder. Contact opnemen voor een vrijblijvende kennismaking en presentatie kan natuurlijk ook.

 

Google Analytics Merchandise store

Idealiter geven we je de ruimte om mee te kijken in een volwaardige ecommerce omgeving. Maar er zijn weinig ondernemers geïnteresseerd om je zo’n gedetailleerde blik te gunnen in het functioneren van de webshop. Dat zag Google ook in en heeft het daarom zelf mogelijk gemaakt. Met een Google Account kun je je toegang verschaffen tot de volledig operationele Analytics omgeving van de Google Merchandise store. Hier is een enhanced ecommerce implementatie in productie te bekijken. Meer informatie daarover vind je hier (Engelstalig) en de Analytics omgeving vind je hier.

 

We laten nu een aantal rapportages zien, uit de merchandise store. Je treft deze rapportages in de demo aan in het menu ‘Conversies > Ecommerce’

 

Aankoopgedrag visualisatie en segmentatie

Je bent benieuwd hoe prospects en klanten zich over de website bewegen? Hoe de funnel van homepage, product-listing, product-pagina en shopping cart wordt doorlopen? Wil je op basis van het gedrag de website optimaliseren of remarketing inrichten? De aankoopgedrag rapportage geeft inzicht in de intentie van de sitebezoeker en uitgebreide segmentatiemogelijkheden:

 

Shopping Behaviour Analysis

 

 

Op basis hiervan segmenten opstellen is bijzonder eenvoudig. Een click op de stap van keuze geeft de optie om een segment aan te maken voor bezoekers in die fase van het aankoopproces:

 

Making a segment within Shopping Behaviour Analysis

 

Checkout funnel rapportage

Meer gedetailleerd wordt het bij het inzicht in de checkout. Hoe baant de bezoeker zich een weg door de stappen en opties in de checkout. Met de Enhanced Ecommerce rapportage krijg je hier exact inzicht in:

 

Checkout Behaviour Analysis

 

 

Product prestatie rapportage

Uiteindelijk wil je zo veel mogelijk van het juiste product presenteren en verkopen aan iedere webshop bezoeker. Hoe doe je dat? Het begint met inzicht te krijgen in de prestaties van de verschillende producten. Uiteraard biedt Enhanced Ecommerce inzicht in productverkopen en retouren. Maar je krijgt ook inzicht in het aantal keren dat een product is bekeken, in verhouding tot de toevoeging aan de shoppingcart of daadwerkelijke aankoop. Dit stelt je in staat, een goede afweging te maken in, welke producten, op welke wijze gepresenteerd moeten worden in de webshop, voor een maximale conversie.

 

Product prestatie rapportage

 

Inzicht in productlist prestaties

Ben je benieuwd naar het functioneren van de verschillende productoverzichten? Het presteren van het productoverzicht op de homepage, op een categoriepagina, in een sidebar, featured products, new products en soortgelijk? Enhanced Ecommerce geeft je het inzicht. Het inzicht in het presteren van de list, van de producten in de list en van de positie van die producten in de list. Op het volgende voorbeeld zie je dat opvallend genoeg de producten op de 13de, 15de en 14de plaats de best verhouding hebben tussen bekijken en aanklikken (CTR)

 

Inzicht in productlist prestaties

 

 

EE en data gedreven marketing

Als je je na deze ecommerce gerelateerde overzichten afvraagt of enhanced ecommerce nog meer te bieden heeft. Dan kunnen we je verblijden, want er is zeker meer te halen. Heb je in jouw webshop ‘interne promoties’ en wil je weten of die bijdragen aan de productverkopen? Dan krijg je in Google Analytics daarop het antwoord met specifieke rapportage. Welke promotie op de website werd het meest bekeken en welke werd het meest aangeklikt. Ook hier weer ingebed in de reeds aanwezige functionaliteit van Google Analytics.

 

Het maakt data gedreven marketing tot realiteit en optimalisatie van conversies het resultaat.

 

Internal Promotion Name overview

 

 

Zo activeer je Enhanced Ecommerce tracking

Zo relatief eenvoudig als het is om Google Analytics te activeren op een website, zo uitdagend is het enhanced ecommerce te activeren voor een webshop. Het toevoegen van de standaard tracking code is al genoeg om waardevolle inzichten te krijgen over het functioneren van uw website.

 

Daar elke webshop en met name elke checkout anders in elkaar zit, is er voor Enhanced Ecommerce geen ‘one simple tracking script fits all’ mogelijk. Daarom is de implementatie altijd maatwerk en daarmee vaak lastig. De informatie van Google over de nodige code is dan wel uitvoerig. Eenvoudig is implementatie zeker niet, veelal ontkom je niet aan de inzet van kundige programmeurs. Daar zijn we je uiteraard graag mee van dienst. Zowel voor development, als voor de analytics- en marketingkant.

 

De kracht van Google Analytics voor webshops

 

De kracht van Google Analytics voor webshops kenmerkt zich niet alleen door inzicht, maar zeker ook de centrale plaats ervan in het ecosysteem van digitale marketing. Denk dan niet alleen aan de koppeling met Google Shopping / Ads, maar ook aan de mogelijke koppelingen met backoffice systemen als een CRM. Het is daarmee een krachtige en flexibele basis voor uw online succes.

 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Analytics, Enhanced Ecommerce en data gedreven marketing? Neem dan vrijblijvend contact op. We vertellen je er graag meer over!