Data-inzicht binnen de grenzen: het potentieel van Google Consent Mode

Steeds vaker wordt belang gehecht aan keuze in welke data verzameld mag worden. En terecht. Veel mensen zijn zich namelijk bewust van hun privacy. De wetgeving speelt hierop in en wordt steeds strenger. Als resultaat gedreven bureau willen wij data vergaren om het functioneren van de website, de lopende campagnes, kanalen en advertenties in kaart te brengen en te optimaliseren. Maar hoe gaat dit in de toekomst, wanneer de third-party cookies verdwijnen?

Third-party cookies verdwijnen, wat nu?

Third-party cookies behoren binnenkort tot het verleden. Apple is hier groot voorstander van en al langere periode bezig om ze te verwijderen. Google heeft aangekondigd ze vanaf 2025 te weren uit Chrome. Vanuit een privacy standpunt zou je dat kunnen toejuichen. Echter, wie zit er te wachten op weinig gebruiksvriendelijke websites en irrelevante advertenties? Als je dan toch advertenties toont, kunnen ze maar beter relevant voor de consument zijn. Daarnaast draagt het verkrijgen van inzicht in het gebruik van een website aanzienlijk bij aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het platform. 
 
Dit gaat een grote invloed hebben op platformen waarop geadverteerd wordt, zoals Google en Facebook. De kans is groot dat het advertentiebudget sterk verlaagd kan worden, omdat je de doelgroep niet meer bereikt.  

Privacy bewuste dataverzameling met Google Consent Mode: verplicht vanaf maart 2024

Google Consent Mode is essentieel voor het verzamelen van gegevens in een privacy vriendelijke omgeving. Consent Mode stelt ons in staat hoe Google-tags (Google Analytics en Google Ads) reageren op de toestemming van gebruikers voor cookies en gegevensverzameling aan te passen. Deze functie respecteert niet alleen gebruikersvoorkeuren beter, maar biedt website-eigenaren ook een manier om waardevolle inzichten te behouden, zelfs zonder volledige toestemming. Google zal privacy vriendelijk gedragsdata verzamelen. Hiermee wordt voldaan aan de wens van de bezoeker en het voldoet aan de eisen van de nieuwste GDPR en AVG-privacy regelgeving. 
 
Google Consent Mode is vanaf maart 2024 verplicht voor alle websites die gebruik maken van Google-diensten. Het niet opvolgen hiervan beïnvloedt de gegevensverzameling en de effectiviteit van online marketingcampagnes. Het is dus erg belangrijk om deze overstap snel te maken. 

Google Consent Mode versie 2

In november 2023 introduceerde Google Consent Mode V2, met twee varianten: 

  • Basic 
  • Advanced 

De Basic-variant houdt geen gegevens bij totdat de bezoeker van de website akkoord gaat. De Advanced-variant verzamelt al gegevens vóór de keuze van de bezoeker, maar doet dit op een privacy vriendelijke manier. Het houdt niet bij wie een aankoop doet op de website, maar wel dat er een aankoop heeft plaatsgevonden. Dit is vooral nuttig voor conversiemeting. 
 
Bij Google Consent Mode is de dataprivacy keuze breder. Voorheen kon de websitebezoeker standaard kiezen voor of tegen Analytics data en Marketing dataverzameling. In versie twee komt daar dataverzameling bij en het delen met platformen van derden zoals Google. 
 
De keuzemogelijkheid voor dataprivacy is nu uitgebreider. Eerder kon de bezoeker van de website standaard kiezen voor of tegen het verzamelen van Analytics-gegevens en Marketinggegevens (advertenties). In versie twee wordt dat uitgebreid met gegevensverzameling en het delen van gegevens met derden, zoals Google-platforms. Er is ook de mogelijkheid om te beslissen over advertentiepersonalisatie, wat verband houdt met algemene personalisatie. Veel van de cookiebanners zullen daarom ook uitgebreid moeten worden om niet twee, maar vier opties aan te bieden. 

De goede cookie en privacy set-up

Als digital marketingconsultant zullen we keuzes moeten maken. Zo moet een website die data verzamelt: 

  • een cookiebanner hebben, waarin de bezoeker een keuze moet kunnen maken uit de data verzameling waar hij/zij mee instemt, of niet; 
  • een duidelijke cookiepolicy waarin wordt uitgelegd op welke wijze er data verzameld wordt; 
  • de bezoeker moet een keuze kunnen maken en later weer kunnen aanpassen; 
  • de bezoeker moet verzamelde data kunnen verwijderen. 

Snakeware heeft Snakeware.Cloud gereed gemaakt om de Consent Mode in te richten met een cookiebanner. De privacyverklaring en het gebruik van cookies verschillen per online omgeving voor de services die geactiveerd worden. We activeren deze services via Google Tag Manager op basis van de opgegeven voorkeuren van de bezoeker. Google Consent Mode werkt nauwgezet samen met Google Tag Manager, cookies en rechtenkwesties. 

Zorg dat jouw Consent Mode voldoet aan alle juridische richtlijnen

De specifieke privacy kennisgeving en de configuratie van Google Tag Manager worden op maat gemaakt, wat Snakeware goed kan implementeren. Zo kunnen we jouw online omgeving optimaal inrichten volgens de nieuwe eisen en mogelijkheden. 
 
Neem contact op met Vincent Velema voor de juiste inrichting!