Het verhaal achter SPARC: Innovatie gedreven door uitdagingen

Een perfecte storm 
Vorig jaar, net na de zomer, bevonden wij ons met ons product Rental en de vele opdrachtgevers die we met veel energie, plezier en daadkracht bedienen, in een perfecte storm. Een belangrijke partner in onze sector kondigde een onverwachte en drastische prijsverhogingen aan voor hun software. Tot onze verbazing werden wij als partner in dit proces niet meegenomen. 

Crisismanagement 
De maandag na het weekend stuurde deze partner een mail met dezelfde inhoud naar iedere klant. Gelukkig kregen wij van een welwillende medewerker een cryptische mail waarin werd aangegeven dat er iets aan de hand was en dat onze opdrachtgevers mogelijk emotioneel zouden reageren. Diezelfde middag brak de hel los: we werden overspoeld door telefoontjes van ongeruste, boze en perplexe klanten. Direct schakelden we naar onze gebruikelijke meedenk- en help-stand om onze opdrachtgevers te ondersteunen.

De ontwikkeling van SPARC 
De verantwoordelijke voor deze drastische stappen had namelijk maar één doel: de software in kwestie werd niet doorontwikkeld, en al snel volgde op de prijsverhoging het besluit om volledig met deze software te stoppen. Klanten kregen een jaar de tijd om over te stappen naar andere aanbieders. In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloten we als directie van Snakeware om direct gas te geven en door te pakken. We begonnen direct met een nieuw product, gebaseerd op onze 30 jaar domeinkennis, software-ervaring en nieuwe inzichten.

SPARC op de tekentafel 
Onze nieuwe software, SPARC (Snakeware Platform Architecture for Rental Conversion), werd met veel energie en ons grootste interne investeringsbudget sinds de start van ons Rental-avontuur op de tekentafel uitgewerkt. SPARC moest volledig SAAS zijn, werken via API’s en fungeren als een hub met tools en mogelijkheden om de beste premium zoek- en boekwebsites te maken. In oktober gingen we aan de slag en binnen drie maanden valideerden we onze basisopzet via verschillende Proof of Concepts (POC’s), om vervolgens te werken aan onze Minimum Viable Product (MVP). 

Samenwerking en tegenslagen 
We bleven in gesprek met onze opdrachtgevers, maar tot mijn grote teleurstelling bleek dat jarenlange partnerships helaas geen garantie boden voor blijvende samenwerking. Ondanks uitstekende voorstellen haakten veel partijen af. Dit voelde voor mij persoonlijk als een klap in het gezicht. Echter bleven we gewoon stug doorgaan met ontwikkelen, nadenken en geloven dat we met SPARC echt in een behoefte voorzien.

Lancering en groei 
Inmiddels zijn we eind juni en kan ik met trots zeggen dat SPARC getest is en beschikbaar is in de Appstore van onze nieuwe partner BookingExperts. We voeren vele gesprekken met bestaande en nieuwe opdrachtgevers die onze aanpak, domeinkennis en softwarekwaliteiten waarderen. Naast de BookingExperts full content API-integratie hebben we SPARC ook geschikt gemaakt voor CampingCare en Recranet. Uiteraard volgt ook Bookzo zodra de API beschikbaar is.

Innovatie en verbetering
Uiteraard blijven het spannende tijden voor ons in de toeristische branche, want onze klanten moeten de voordelen van SPARC ook gaan ervaren en weer massaal ambassadeur worden van onze aanpak. Want bij Snakeware geloven we in ons doel om met SPARC een succesvol product te leveren dat enorm bijdraagt aan de flexibiliteit, merkbeleving en conversie van onze klanten. Tijdens de Recreatie Vakbeurs in november in Hardenberg zullen we SPARC en de eerste zoek- en boekwebsites met het publiek delen.

Samenwerken aan succes
Wil je vroeg instappen met SPARC om een premium zoek- en boekwebsite met ons te realiseren op basis van BookingExperts, Recranet, CampingCare en in de toekomst ook Bookzo? Neem dan contact met ons op of lees hier alles over SPARC.

Dit is een blog geschreven vanuit mijn persoonlijke ervaring en perspectief over de uitdagingen en stappen die we hebben gezet sinds september 2023.

Ate van der Meer   
Chief, Snakeware