Zorg dat de datakwaliteit van jouw website goed is

In dit digitale tijdperk is data dé onmisbare bron voor effectieve marketing. Het stelt je als digital marketing consultant in staat om gerichte campagnes te ontwikkelen, klantgedrag te analyseren en de effectiviteit van de marketingstrategie te evalueren en te optimaliseren. Volgens het Data-Driven Marketing Onderzoek 2024 wordt de kwaliteit van data nog steeds gezien als één van de grootste uitdagingen binnen datadriven marketing. Want slechte en onvolledige data leiden tot inefficiënte campagnes en gemiste kansen. Bij Snakeware zien we dat het sturen op Google Analytics data uitdagender wordt bij websites met minder dan 100.000 bezoekers per maand. Hoe accurater de data, hoe beter het inzicht is in de voortgang en kansen van (online) campagnes. 

 

Bij Snakeware zien we dat het sturen op Google Analytics data uitdagender wordt bij websites met minder dan 100.000 bezoekers per maand. Hoe accurater de data, hoe beter het inzicht is in de voortgang en kansen van (online) campagnes.

 

De uitdaging bij het optimaliseren van de datakwaliteit en boetes voorkomen 

Het waarborgen van voldoende én juiste online data wordt steeds uitdagender voor veel organisaties. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat slechts 14% van de organisaties de data op de juist wijze waardeert en analyseert. Zonder duidelijk beleid, een goed ingerichte cookiemelding en heldere processen kunnen fouten en inconsistenties in data ontstaan, wat de betrouwbaarheid van marketinginspanningen ondermijnt en zelfs tot boetes kan leiden. 

 

Oplossingen voor het optimaliseren van de data 

Om de uitdagingen rondom de datakwaliteit aan te pakken, is een helder databeleid en het verkrijgen van de relevante en voldoende data van groot belang. Denk aan het definiëren van beleid, procedures en verantwoordelijkheden rondom data, gebaseerd op de pijlers mens, proces en technologie. De juiste aanpak helpt om stap voor stap relevante data te verkrijgen en te optimaliseren om zo effectievere campagnes te ontwikkelen en deze gericht te kunnen bijsturen  

 

Essentiële aspecten: 

  • Correcte omgang met Adblockers 
  • Correcte omgang met Browserblokkades 
  • AVG-proof 
  • Optimale datakwaliteit 
  • Veilige data-verzameling 

 

Innovatieve aanpak voor data-driven marketing 

Als onderdeel van het juiste data-beleid heeft Snakeware met diverse partners een krachtige aanpak ontwikkeld, waarbij technologische oplossingen bijdragen aan betere data: 

 

  1. Bepalen wat de omvang is van het bezoek van de website en welk deel wordt gemeten 
  2. Analyse van de werking van de cookiebot om zoveel mogelijk te kunnen meten, binnen AVG-wetgeving 
  3. Analyse met optimalisatie advies 
  4. Implementatie server side tracking en de juiste Cookiebot inrichting 
  5. Analyse van de data voor continue optimalisatie 

 

Samen met TAGGRS bieden wij een server-side tracking oplossing die ons helpt bij het nauwkeuriger verzamelen en analyseren van data. Door hier gebruik van te maken zijn we in staat om de hoeveelheid data én de controle over deze data te vergroten en de effectiviteit van de marketinginspanningen te verbeteren.  

 

Graag laten wij zien dat investeren in data loont 

Het is duidelijk dat investeren in datakwaliteit essentieel is voor succesvolle marketing in het digitale tijdperk. Door het implementeren van databeleid en het inzetten van serverside tracking zijn we in staat om de betrouwbaarheid en effectiviteit van campagnes aanzienlijk te verbeteren. Het aanpakken van datakwaliteit problemen is enerzijds een technische uitdaging en vereist daarbij een cultuurverandering om data centraal te stellen in alle marketingactiviteiten en campagnes. 

 

Interesse in een analyse van jouw situatie? Neem contact op met Toine Dinkelberg van Snakeware