Social Intranet: Ondersteunt samenwerking van medewerkers
Veel partijen bieden een social intranet. Wat is dat nu precies? Wat kun je er allemaal mee, hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt en wat moet je doen om een functioneel en social intranet te bouwen en borgen in je bedrijf of organisatie?
Met de groeiende populariteit van het internet en online software applicaties in de jaren negentig, ontwikkelden wij de eerste intranetten voor onze opdrachtgevers op Snakeware.Cloud. Ze waren functioneel ingericht en middels ons CMS door redactie op eenvoudige wijze te beheren. Tegenwoordig kun je niet meer om een social intranet heen, maar het moet nog steeds ook functioneel zijn.
Wat is een intranet en waarom moet het social?
Halverwege de jaren negentig, zo’n beetje tijdens de beginjaren van Snakeware, begon het wereldwijde web explosief te groeien. Er ontstond behoefte aan afgescheiden stukje internet, bijvoorbeeld alleen bestemd voor medewerkers binnen een bedrijf of organisatie. Het traditionele intranet werd zo ontwikkeld voor het optimaliseren van de interne informatievoorziening. Hierbij ging het vaak om eenrichtingsverkeer, statische content en top-down communicatie vanuit het management naar de medewerkers. Wij boden met onze intranetten op basis van Snakeware.Cloud al snel uitkomst door CMS-managed content, interactie en contact met medewerkers toe te voegen via bijvoorbeeld fora, marktplaatsen, chatfuncties en reviews. Dit waren veelal maatwerkmodules. Er was nog geen integratie met social media en social software, zoals we dat vandaag de dag kennen middels de vele soorten en maten social media platforms en software die via API’s beschikbaar zijn.
Hoe het intranet sociaal werd
Al snel kwamen er specifieke social media platforms waar we wereldwijd massaal gebruik van gingen maken, zoals Facebook, LinkedIn, Whatsapp, Twitter en Instagram. Nu zijn daar platforms als TikTok, Pinterest, Teams, Slack en Clubhouse bij gekomen. Ze bepalen voor een groot deel hoe we met elkaar communiceren en interacteren. Techniek is nu gebruiksvriendelijk, laagdrempelig én ontzettend leuk om te gebruiken. Ook het intranet kon daarom niet anders dan sociaal worden. Bij een social intranet - ook wel sociaal intranet, digitale werkplek of digitaal kennisplatform genoemd - staat interactie centraal. ‘Social’ staat voor de complete verbinding van sociale mogelijkheden, informatie en processen met als doel virtueel - dus efficiënt - (samen) te werken.
Informatie wordt niet meer over de spreekwoordelijke schutting gegooid; een social intranet is veel meer een platform waar medewerkers - net zoals bij Facebook en Twitter - met elkaar kunnen communiceren. Ook kun je je netwerk op peil houden en connecten met collega’s, andere afdelingen of groepen met dezelfde interesse.