Social intranet is een dynamische en interactieve digitale werkplek

Neem contact op

Social Intranet: Ondersteunt samenwerking van medewerkers

Veel partijen bieden een social intranet. Wat is dat nu precies? Wat kun je er allemaal mee, hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt en wat moet je doen om een functioneel en social intranet te bouwen en borgen in je bedrijf of organisatie? 

Met de groeiende populariteit van het internet en online software applicaties in de jaren negentig, ontwikkelden wij de eerste intranetten voor onze opdrachtgevers op Snakeware.Cloud. Ze waren functioneel ingericht en middels ons CMS door redactie op eenvoudige wijze te beheren. Tegenwoordig kun je niet meer om een social intranet heen, maar het moet nog steeds ook functioneel zijn.

Wat is een intranet en waarom moet het social?

Halverwege de jaren negentig, zo’n beetje tijdens de beginjaren van Snakeware, begon het wereldwijde web explosief te groeien. Er ontstond behoefte aan afgescheiden stukje internet, bijvoorbeeld alleen bestemd voor medewerkers binnen een bedrijf of organisatie. Het traditionele intranet werd zo ontwikkeld voor het optimaliseren van de interne informatievoorziening. Hierbij ging het vaak om eenrichtingsverkeer, statische content en top-down communicatie vanuit het management naar de medewerkers. Wij boden met onze intranetten op basis van Snakeware.Cloud al snel uitkomst door CMS-managed content, interactie en contact met medewerkers toe te voegen via bijvoorbeeld fora, marktplaatsen, chatfuncties en reviews. Dit waren veelal maatwerkmodules. Er was nog geen integratie met social media en social software, zoals we dat vandaag de dag kennen middels de vele soorten en maten social media platforms en software die via API’s beschikbaar zijn. 

Hoe het intranet sociaal werd 

Al snel kwamen er specifieke social media platforms waar we wereldwijd massaal gebruik van gingen maken, zoals Facebook, LinkedIn, Whatsapp, Twitter en Instagram. Nu zijn daar platforms als TikTok, Pinterest, Teams, Slack en Clubhouse bij gekomen. Ze bepalen voor een groot deel hoe we met elkaar communiceren en interacteren. Techniek is nu gebruiksvriendelijk, laagdrempelig én ontzettend leuk om te gebruiken. Ook het intranet kon daarom niet anders dan sociaal worden. Bij een social intranet - ook wel sociaal intranet, digitale werkplek of digitaal kennisplatform genoemd - staat interactie centraal. ‘Social’ staat voor de complete verbinding van sociale mogelijkheden, informatie en processen met als doel virtueel - dus efficiënt - (samen) te werken. 

 

Informatie wordt niet meer over de spreekwoordelijke schutting gegooid; een social intranet is veel meer een platform waar medewerkers - net zoals bij Facebook en Twitter - met elkaar kunnen communiceren. Ook kun je je netwerk op peil houden en connecten met collega’s, andere afdelingen of groepen met dezelfde interesse. 

Wat is een social intranet?

Een social intranet is een online platform dat voor iedereen binnen het bedrijf of de organisatie toegankelijk is. Het is dynamisch en volledig gericht op interactie. De informatiebehoeften van de gebruiker staan centraal, want ze bepalen zelf welke informatie voor hen nuttig is. Zo is het social intranet een digitale werkplek die medewerkers ondersteunt in hun dagelijkse werkzaamheden. Het stimuleert kennisdeling en samenwerking waardoor gebruikers meer dan ooit zelfstandig en georganiseerd kunnen werken. In de zoektocht van organisaties om met de tijd mee te gaan en tegelijkertijd manieren te vinden om de creativiteit en productiviteit van medewerkers te verhogen, is een social intranet dé oplossing. Het is de heilige graal op het gebied van productiviteit en samenwerking.

Ontdek cases
illustr_social_intranet@2x

Maak een social intranet gemakkelijk, laagdrempelig en leuk

Een social intranet draagt bij aan de organisatiedoelstellingen, want het maakt op een laagdrempelige en makkelijke manier interactie met elkaar mogelijk. Bovendien zorgt het er ook voor dat werk leuker wordt en connecten met collega’s makkelijker!

Het social intranet is dé plek waar informatie die voor de medewerkers relevant is, beschikbaar is. Je kunt het bereiken via je smartphone, tablet, laptop of PC. Zo werk je onafhankelijk van tijd, locatie en apparaat. Een nieuw idee deel je binnen no-time en je vraag is snel gesteld én beantwoord, net zoals je van social media gewend bent. Hierdoor kun je je werk beter en sneller doen. 

Efficiëntie met het social intranet

Met een social intranet bespaar je tijd doordat je heel eenvoudig kunt profiteren van bestaande kennis. Ook kunnen medewerkers sneller worden geholpen met hun vragen of problemen, bijvoorbeeld door een helpdesk-, troubleshooting-functie of door feedback van collega’s. Werknemers krijgen toegang tot kennis die ze anders misschien niet zouden vinden. 

Het succes van je social intranet 

Social is the new normal. Maar het succes van je social intranet staat of valt met de manier waarop het wordt gebruikt. De implementatie is daarom misschien nog wel belangrijker dan de techniek zelf. Zorg dat de functies van je social intranet aansluiten op de (informatie)behoeften van je medewerkers. Met een goede begeleiding zorg je er tevens voor dat medewerkers met het social intranet kunnen, willen én durven werken. Dit levert betere samenwerking, transparantie en vertrouwen op. Zo wordt je social intranet een onmisbaar element in je bedrijfsvoering. 

Ook een social intranet dat toekomstbestendig is?

Voor een succesvol, toekomstbestendig bedrijf of organisatie kan een social intranet veel toegevoegde waarde bieden. Gelukkig hoef je je social intranet niet zelf te bouwen. Wij maken sinds 1995 software, een CMS-platform en daarop via (API)-koppelingen en integraties van sociale en functionele intranetten.  

  

Heb je onafhankelijk advies nodig of wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden! Spreken we je snel?