10 meestgestelde vragen over formulieren

1. Kan ik de invuller van het formulier een aangepaste gepersonaliseerde autoreply mail sturen?

Ja, zeker dat is mogelijk. Hoe je dat kunt doen, lees je hier.

 

2. Wie is de afzender van de autoreply mail?

In de website is een standaard mailadres geconfigureerd dat gebruikt wordt als afzender van alle mails die vanaf de website worden verstuurd. Deze wordt standaard ook gebruikt bij het versturen van de autoreply mail van het formulier. Je kunt deze overschrijven door bij 'Afzender van de e-mail' een CMS gebruiker te kiezen, het mailadres behorende bij deze gebruiker zal dan als afzender worden gebruikt.

 

 

 

3. Waar worden de reacties die ik op mijn formulier binnen heb gekregen in Snakeware.cloud opgeslagen?

Je kunt bij een formulier kiezen om de reacties expliciet niet op te slaan via de optie 'Reacties niet opslaan' bij het tabje algemeen. Ook kun je instellen dat je de reacties na x uren wilt verwijderen uit Snakeware.cloud. Standaard is het formulier zo ingesteld, dat de reacties worden opgeslagen in het CMS. Hier lees je waar je de reacties dan kunt terugvinden.

4. Hoe veilig zijn de reacties die bij de formulieren worden opgeslagen in Snakeware.cloud?

Op alle formulieren is standaard ingesteld dat de reacties uniek versleuteld worden. Er vinden regelmatig onafhanhankelijke audits plaats van Snakeware.cloud.

 

5. Ik krijg spam binnen op mijn formulier, wat is daartegen te doen?

Bij elk formulier is er een optie om de Visuele uitdaging (reCAPTCHA) aan te vinken. Het is afhankelijk van de gekozen reCAPTCHA methode die je kiest, bij het aanmaken van de key in de admin omgeving van Google, welke reCAPTCHA er wordt toegepast. De meest voorkomende methode die we bij Snakeware toepassen is de invisible V2 reCAPTCHA. De invuller van het formulier hoeft niets te doen met lastige verkeersborden of winkelruiten. Alleen bij verdachte activiteit van de invuller zal daarom gevraagd worden. Als je twijfelt of er bij jou een reCAPTCHA key is toegepast, bel dan even met de servicedesk dan kunnen we dat controleren voor je.

 

6. Wat is het verschil tussen keuzerondjes en vinkjesgroep?

Bij keuzerondjes is het mogelijk 1 antwoord te kiezen, bij een vinkjesgroep zijn meerdere antwoorden mogelijk. Bij zowel keuzerondjes als een vinkjesgroep is het mogelijk om een maximum in te stellen op het aantal keren dat het antwoord kan worden gegeven. Daarbij is bij de vinkjes groep een optie aanwezig om over het totaal van de antwoorden een maximum in te stellen.

 

7. Wanneer gebruik ik de optie uniek bij keuzerondjes?

De optie uniek houdt in dat een antwoord maar één keer mag worden ingevuld en dat de bullet met het antwoord daarna niet meer te kiezen is op de website. Redacteuren denken vaak dat je daarmee aangeeft dat je óf het ene óf het andere antwoord mag kiezen, maar dat is dus automatisch al zo bij de keuzerondjes.

 

8. Ik wil dat een invoerveld niet meer zichtbaar is op de site, maar de ingevulde reacties mogen niet verwijderd worden. Hoe doe ik dat?

Bij het invoerveld dat je toevoegt is er een optie om het veld (tijdelijk) te verbergen. Als je het veld namelijk zou verwijderen, verwijder je ook de koppeling met de kolom in de database en kun je de reacties op dit antwoord niet meer inzien. Door het veld te verbergen blijven de reacties inzichtelijk.

 

9. Wat is het verschil tussen een bedankpagina en een bedankbericht?

Je kunt per formulier een bedankbericht of een bedankpagina instellen. Een bedankbericht, dat je instelt bij 'Bericht dat wordt getoond na het invullen' is een pop-up bericht dat de invuller van het formulier na het invullen ziet. De invuller van het formulier blijft op de pagina waar het formulier staat.

Je kunt ook een losse pagina inrichten in Snakeware.cloud, waar mensen naar toe worden geleid nadat ze het formulier hebben ingevuld. Dat is handig als je mensen nog extra informatie wilt geven over routes, parkeergelegenheid of andere zaken die met je formulier te maken hebben. Vul je beide in bij het formulier, dan zal het bedankbericht worden genegeerd en zal de invuller alleen naar de bedankpagina worden geredirect.

10. Ik heb een actie waarbij mensen maar eenmalig aan mee mogen doen. Wat kan ik instellen?

In Snakeware.cloud is de mogelijkheid aanwezig om te controleren of een formulier al eens is ingevuld. Die controle wordt in principe op basis van ip adres gedaan. Het controleren op basis van ip adres is vaak niet ideaal. Namelijk als je, binnen een bedrijf, gebruik maakt van hetzelfde netwerk heb je allemaal hetzelfde ip-adres. Dat zou betekenen dat maar 1 persoon binnen dat netwerk het formulier in mag vullen. Bij invullers die via de smartphone een formulier invullen wisselt het ip adres als je je 4 g netwerk even uitzet, wat betekent dat die mensen eenvoudig om deze beveiliging heen kunnen werken.

Daarom biedt Snakeware.cloud ook de mogelijkheid om een cookie te zetten als het formulier is ingevuld. Dan zal er zolang die cookie op het device van de invuller staat geen mogelijkheid zijn om dit formulier nog eens in te vullen.