Consent mode en de invloed op data

 

De wetgeving op het gebied van privacy is continu in beweging, onze privacy wordt steeds belangrijker en daarmee ook strenger. Google zorgt met Google Consent Mode voor een beter privacy beheer, waardoor je als website-eigenaar op een transparante manier omgaat met de data van jouw bezoeker. Dit biedt bescherming bij het bewaken van de privacy én speelt een belangrijke rol bij het tracken van website- en campagnedata. Nu de privacy van individuele bezoekers steeds meer gewaarborgd wordt, is het belangrijk om je tijdens data-analyse te realiseren welke impact consent mode heeft op de statistieken van jouw website en campagnes. Want in hoeverre blijft data van jouw website en de online campagnes nog beschikbaar en zuiver? Lees verder en ontdek hoe je met een juiste configuratie van consent mode toch je data zuiver kunt houden. 

 

Wat is Consent Mode en waarom is het belangrijk 

Heb je geen idee wat Google Consent Mode inhoudt en waarom je hieraan moet voldoen? Lees dan ons Google Consent Mode blog van begin 2024, waarin we uitleggen wat het is en hoe het helpt om de juridische richtlijnen nauwkeurig te volgen. 

 

De invloed van consent mode op Google Analytics data 

Google Analytics wordt wereldwijd nog steeds het meest gebruikt, met name omdat het gratis te gebruiken is. Ook biedt het gedetailleerde inzichten in gebruiksgedrag en is het eenvoudig te koppelen met andere tools, zoals Google Ads, Looker Studio en de Google Cloud. 

 

Uitdagingen voor Google Analytics 

Heb je Google Analytics achter je website geïnstalleerd en ook Google Consent Mode geactiveerd, dan kan het wel eens zo zijn dat niet alle data meer inzichtelijk is. Bij websites met minder dan 1.000 bezoekers per dag wordt er beperkt data getoond. Zodra een gebruiker geen toestemming geeft om zijn of haar data te mogen gebruiken, wordt er geen data verzameld. Google Analytics zal in dat geval beperkte data of samengevoegde data rapporteren. Data wordt dan gemodelleerd en het gebrek aan daadwerkelijke data, beperkt de beschikbaarheid van deze gemodelleerde data. 

 

Hoe gaat Snakeware hier mee om? 

Snakeware gebruikt verschillende analytics tools om websites te analyseren. Omdat niet elke tool hetzelfde omgaat met Google Analytics kijken we per tool welke data beschikbaar is na implementatie van Google Consent Mode. Naast website-analysetools gebruiken we onder meer tooling voor het analyseren van heatmaps, A/B- testen en keyword search tools. 

 

Snakeware bepaalt continu welke tools de beste inzage geven, zoals analytics alternatieven Piwik Pro en Matomo. We kijken continue hoe we onze opdrachtgevers kunnen voorzien van online groei met data gedreven campagnes. Daarbij is het streven om te sturen op zo compleet mogelijke data voor de juiste optimalisaties. Daarbij staat de privacy en de juiste implementatie van Google Consent Mode uiteraard voorop. 

 

Meer weten over data-analyse en consent mode? 

Wil je Google Consent Mode op een juiste manier inrichten en bruikbare en waardevolle inzichten behouden? Wil je weten welke stappen wij zetten om jouw data gedreven marketingactiviteiten te versterken? En wil jij ook online groeien met jouw social media, website en onderneming? 

Neem dan contact met ons op en we bekijken graag samen met jou hoe we jou optimaal kunnen bedienen bij jouw digitale vraagstuk.