Alles begint met inzage in het wel en wee van de opdrachtgever. Wat drijft deze organisatie? Welke waarden zijn belangrijk voor de doelgroep? Wat zijn de uitdagingen en wat willen we bereiken? Als we inzichtelijk krijgen waar een organisatie voor wil staan en wat de cultuur ambitie is, dan is het belangrijk om vast te stellen hoe de omgeving dit ervaart. Daarmee krijgen we inzage in de gap die we moeten gaan slechten. Door middel van onder meer post-it sessies en het invullen van canvassen zoals het Empathy Canvas en brainwritten, worden ideeën concreet in kaart gebracht. Dit vergroot de productiviteit. Het is belangrijk om dit Service Design proces vanuit meerdere disciplines van de organisatie te doorlopen, met medewerkers uit diverse vakgebieden. Dit versterkt de inhoud en zorgt voor een overtuigend verhaal richting stakeholders en financiers door abstract ideeën te vertalen naar tastbaar prototypes. Concrete optimalisatiemogelijkheden zorgen voor de doorontwikkeling van een bestaand product. Daarnaast zorgen ze voor enthousiasme en betrokkenheid. Je wordt één team en werkt samen toe naar een eindresultaat. Na een sessie Design Thinking is iedereen gelijkgestemd, wat zorgt voor energie om er verder mee aan de slag te gaan.